maandag 12 april 2010

Knallende banden en remmen test

Vandaag samen met Kees op weg naar Wim.
Daar gaan we na de koffie eens kijken of de sporing van mijn fiets helemaal goed staat.
Ik zelf twijfel daar aan.

Eerst is Kees Wim aan het helpen een Geax Tattoo om het achterwiel te leggen.
Kees komt de kamer in en geeft aan dat ik de volgende patiënt ben.
Ik loop de garage van Wim in waar Wim net bezig is de achterband op spanning te brengen.
Wim denkt dat een klein beetje extra lucht ervoor gaat zorgen dat de band niet meer hobbelt op de velg.
Ik sta er na te kijken als de hiel van de band om de velg heen komt zetten.
Ik roep nog stop, maar dat is te laat.
Met een geweldige knal knapt de binnenband uit elkaar.
Mijn oren suizen zeker een minuut of 5.
Voor Wim is het 1 grote grap en ligt dubbel van het lachen.
Waarschijnlijk is dit geluid normaal bij Wim thuis want zowel Kees als Marian laten zich niet zien.

Daarna toch mijn fiets naar binnen voor een uitgebreide controle op de sporing.
Na veel meten een kijken blijkt dat mijn fiets helemaal top uitgelijnd is.
Het zit dus tussen mijn oren.

Dan eten we een broodje en gaan we voor een rondje op weg.
Als we richting pont Buitenhuis rijden stelt Wim voor om wat remproeven te doen.
We zorgen dat we precies naast elkaar rijden en houden 30 km p/u aan.
Dan op commando beginnen we beide vol te remmen.
Meteen wordt duidelijk dat de nieuwe remmen aanzienlijk beter remmen dan de oude.
En we besluiten nog meerdere keren dit te testen om een goed beeld te krijgen.
De laatste test doen we bij 32 km p/u en het verschil bedraagt zo'n 7,5 meter.
op de foto is het verschil goed te zien.
Ook kan Wim met deze remmen de voorwielen blokkeren.
Wat bij mij bij lang en na niet lukt.
Dit alles doet mij wel achter de oren krabben.
Ik vond dat ik geen grotere remtrommels nodig had omdat ik nooit in heuvelachtig gebied fiets.
Nu met deze proeven is wel duidelijk dat hier de veiligheid wel wat in gedrang komt.
Want wat is nu 32 km p/u in een Quest?
De afstanden zullen alleen maar groter worden bij toenemende snelheden.
Velomobiel maar eens vragen wat de ombouw gaat kosten, want met zulke grote verschillen in remmen kan dit net betekenen schade of geen schade.

Kees bedankt voor de foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten