zaterdag 11 september 2010

Westfriese Omringdijk Tocht

Vanmorgen vroeg uit de veren.
De wekker ging om 3 uur vanmorgen.
Wassen aankleden en dan gauw naar de zaak.
Dan auto gepakt en naar de drukkerij gereden.
Daar geladen voor Almere.
Om 7.30 was ik terug op de zaak.
Rustig naar huis en daar mijn spullen voor de fietstocht bij elkaar gezocht.

Om Even over 9 vertrokken naar de Waerdse Tempel in Heerhugowaard.
Als ik daar net voor half 10 aankom is er nog niemand.
Laat ik nou denken dat het om half 10 verzamelen is, blijkt het om 10 uur te zijn.
Dus lekker in het zonnetje genieten.
Al gauw druppelen de eerste binnen.
Kees (de Majoor) is druk aan het turfen of iedereen er is.
Er blijken er meer te zijn dan dat er op Kees zijn kaart staan.
Dat verhoogd de feest vreugde, hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Om 10 uur geeft Kees het sein dat we gaan vertrekken.
In een lang lint rijden we weg.
Eerst door Alkmaar en weer vlak langs ons huis :-)
Na Koedijk slingeren we dan de echte dijk op van de Westfriese Omringdijk.
Met een lekker zonnetje en een licht windje van opzij is het heerlijk fietsen.
In Valkkoog is de eerste stop.
We wachten daar op Martje die hier zal aanhaken.
Als de troepen hun broodje en/of banaan op hebben gaan we weer op weg.
Kees neemt ons mee op sleeptouw.
Het tempo ligt echter niet hoog.
Met een gangetje tussen de 25 en 30 km p/u slingeren we gemoedelijk over de dijk.
Pe en Jan houden de kruisingen vrij zodat iedereen veilig kan oversteken.

We rijden door een mooi Hollands landschap.
Ik wist trouwens niet dat schapen zo hard konden hollen.
Die halen met gemak 25 km p/u.
We komen door Medemblik en rijden langs Ted de Lange.
We toeteren met z'n allen een Ted zwaait vrolijk terug.
Bij Jan in Oostwoud is de koffie stop.
Annie heeft een heerlijk kopje koffie en thee gezet,
En daarbij een overheerlijke krentemik.
Dat laat ons goed smaken.
Prima verzorgt waarvoor nogmaals mijn dank.

In Onderdijk zijn we ineens Jan kwijt.
Ik bel Kees en het tempo zakt nog verder terug.
Pe gaat terug op Jan te helpen, maar daar aangekomen blijkt dat de klus net geklaard is.
Dan rijden we over de dijk verder langs Andijk en kom ik langs het geboorte huis van mijn moeder.
Wel leuk om te zien dat er in zo'n klein dijkhuisje vroeger zoveel mensen woonden.

In Enkhuizen wordt de groeps foto gemaakt bij de Dromedaris.
Zo te zien staan hier nog steeds alle neuzen de zelfde kant op.
Maar in Hoorn gaat het mis.
Er is geroep van de dames maar dat wordt door ons haantjes niet gehoord.
We komen dus aan het eind van Hoorn 80 op een plek waar het dood loopt :-)
Dus omgedraaid en een stukje terug.
Dit is bekent terrein voor Martje.
Ze roept nog dat we over de brug moeten maar de helft rijdt de dijk verop terwijl er toch borden staan dat het afgesloten is.
De rest van de troep volgt Martje en we komen aan de andere kant van Hoorn de andere helft ook weer tegen.
Het bleek dat je er toch wel langs kon.......
Hier neemt een gedeelte van de groep afscheid en fietsen van Hoorn terug naar huis.

De rest volgt Kees naar Heerhugowaard.
Op het laatste stuk is de wind flink aangetrokken.
Het valt voor de open liggers dan ook niet mee om tegen wind te rijden.
Maar veilig halen we allemaal weer Heerhugowaard.
Ik neem net voor de Waerdse Tempel afscheid en rijdt het laatste stuk naar huis,
Na 153 km ben ik weer thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten